zaterdag 27 april 2013

het begin is er...

Ik schrijf een boek. Ik ben niet de enige. Ik ben ook niet de enige bij wie het schrijfproces vaak maar moeizaam verloopt. Daar moet een beetje vaart in komen. Er moet een druk op komen te staan. Ik ben niet zomaar ergens aan begonnen, dit moet nu af. Mensen moeten dit verhaal kunnen lezen.
Een blog maken over mijn boek, mijn schrijfproces, mijn schrijfrituelen en mijn schrijfoefeningen is eigenlijk de beste manier. Hopelijk houden mijn lezers mij bij de les.

"Is je boek al af?" "Hoe gaat het met je boek?" "Wacht je op inspiratie ofzo, hoe werkt dat?" Nieuwsgierige en belangstellende vragen, duwen je in de richting van verantwoorden. "Hoeveel bladzijden heb je?" In zo'n gesprek vertel ik meestal niet alles. Ik vertel soms iets van het plot. Of van een mooie scene waar ik trots op ben. Maar nooit alles. Ik houd altijd dingen achter. Vanaf nu wordt dus alles wat ik schrijf meteen gelezen. Ik heb geen geheimen meer. Dat gaat even wennen worden. Maar het hoort bij het proces. Ik ben nu een open boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten