vrijdag 17 januari 2014

gelijk krijgen

Debatteren. In 6vwo. Genieten.
Een wedstrijd in woorden, die doorgaat, terwijl de les al is gestopt.
Het is precies de goede leeftijd in het juiste leerjaar. 
Ze zijn slim genoeg om te doorgronden wat iemand bedoelt, rustig genoeg om te analyseren, ervaren genoeg om juist te reageren en snel genoeg om dat ook grappig te doen. Ze zijn vooral oud genoeg om te aanvaarden dat gelijk krijgen niet alles is.

Nou ja bijna oud genoeg.

Deze week kwamen honderden groep acht-leerlingen onze school bezoeken met een nieuwsgierig jong koppie. Ik kreeg vijf klasjes voor mijn neus.
En telkens als er een nieuw klasje kwam, legde ik hen uit hoe het hier zou gaan. Op deze school. In mijn lessen. Gelijk krijgen, terwijl je het soms niet eens hebt! Dertig paar ongelovige ogen keken me aan.
Er zaten hele slimme, rustige, snelle en grappige leerlingen tussen. En dat kwam goed uit. Ik wilde met ze debatteren.
Ze waren nog niet oud genoeg om het zo goed te kunnen als 6vwo’ers, maar ik stond versteld van wat ze al wel konden.

Liever op de laptop werken dan uit het boek, was de stelling. Niet helemaal zonder bijbedoeling gekozen, want werken met een laptop wordt een deel van ons onderwijs volgend jaar. Maar de gretige nieuwkomers trapten er met open ogen in. Een laptop, dat leek echt het einde.

Aan het einde van de les, mochten ze hun argumenten in praktijk brengen. Ik had mijn huidige 6vwo’ers gevraagd hen in teams te ondersteunen. Het ging best aardig.
‘Ik werk liever met de laptop, dan met het boek, omdat met een laptop je tas niet zo zwaar is.’ Keurig nageaapt van mijn zesde klasser. Maar goed gebracht.
‘Ik werk liever met de laptop, omdat je er alles op kan vinden en een boek is maar een paar honderd bladzijden.’ Helemaal waar.
Maar aan de andere kant stond ook een groep.
‘Ik werk liever uit het boek, omdat een boek niet vast kan lopen.’ Redenering van oorzaak en gevolg, heel goed.
En dan staat een jongetje met een kek brilletje en veel blond haar op. Een beetje onzeker kijkt hij mij aan. Mag hij al? Ja hij mag.
‘Ik werk liever uit een boek. Ik vind dat de eerste bladzij altijd zo lekker ruikt.’


Oke, ik ben om. Het heeft niks met leeftijd te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten